Koleje Dolnośląskie kupią 11 nowych pociągów

przez | 14 lutego 2020

W ramach planowanego przetargu spółka planuje zakup sześciu trzyczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), które będą mogły zabrać na pokład minimum 320 pasażerów oraz pięciu pięcioczłonowych składów o napędzie elektrycznym (EZT), które będą obsługiwać minimum 550 pasażerów. 

Cieszę się, że możemy dziś ogłosić tak wyczekiwany plan zakupu nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Szacunkowa wartość zakupu 11 pociągów to aż 280 mln złotych – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. – Dzięki dotacji pozyskanej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakup zostanie dofinansowany ze środków unijnych kwotą 85,1 mln złotych – dodaje marszałek Przybylski.

Miliard złotych na nowy tabor
Pierwsze nowe pociągi pojawią się na Dolnym Śląsku w połowie 2022 roku, a całość zamówienia zostanie zrealizowana na przełomie 2022/2023.

Planujemy zakup sześciu składów hybrydowych i pięciu elektrycznych. Jednak w przyszłości chcemy skorzystać z opcji zakupowej jaką daje nam przetarg, która pozwala na zamówienie łącznie aż 41 pociągów – podkreśla zalety nowego przetargu Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Korzystając z opcji zwiększymy naszą flotę o 75%. To historyczna i największa w historii naszego regionu inwestycja, którą szacujemy na ponad miliard złotych – zakończył prezes Stawikowski.

Zakup nowego taboru jest odpowiedzią na stale rosnącą liczbę pasażerów Kolei Dolnośląskich. Dlatego też w dokumentacji zawarta została opcja pozwalająca na zamówienie kolejnych 10 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych.  Zakup w opcji dodatkowych 30 pojazdów spółka zamierza zrealizować w przypadku dostępności funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.

Hybrydy na nowe trasy
Pojazdy hybrydowe zakupione z projektu unijnego będą obsługiwać trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę, która już niebawem zostanie zrewitalizowana.  – Hybrydowy napęd nowych pociągów pozwoli na przemieszczanie się w granicach miasta nie emitując żadnych zanieczyszczeń – wyjaśnia Patryk Wild, przewodniczący sejmikowej Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki.

Decyzja o zakupie nowego taboru pomoże w stworzeniu kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu, ale też w Zagłębiu Miedziowym. Prowadzimy rozmowy z samorządami, które są zainteresowane rozwojem transportu kolejowego – powiedział Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.

Nowe pociągi elektryczne połączą Jelcz Laskowice z Wrocławiem, obsługując dwie trasy: pierwszą do Wrocławia Głównego przez Wrocław Wojnów oraz drugą, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnej do Oleśnicy przez Siechnice i Wrocław Główny.

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego